sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

EI LAPSILLE TAI HEIKKOHERMOISILLE

Ulkomaat ovat useimmiten meitä edellä. Tämä heijastuu niin vaatteisiin, politiikkaan kuin muihinkin osa-alueisiin, mutta minä olen tullut esittelemään suomalaisille toisenlaisen asian: creepypastan. "Creepypasta" ei (valitettavasti) tarkoita suoran suomennoksen antamaa pelottavaa pastaa, vaan sen sijaan se on verrattavissa perinteiseen kauhutarinaan. Periaatteessa tämä ei siis ole mitenkään uusi asia, mutta allekirjoittanutta häiritsee valtavasti se, että valtaosa Creepypastoista jää suomentamatta ja niin ollen ihmiset, joiden englanti ei ole niin vahvaa, jäävät ilman tätä nautintoa. Tai kidutusta, ihan ihmisestä riippuen. Tämän vuoksi aion suomentaa ja kerätä niitä parhaimpia ja pelottavampia tarinoita teille luettavaksi.

Sepä Creepypastan idea onkin - sen kuuluu sykähdyttää, melkein jopa shokeerata lukijaansa. Eli huomioithan, että Creepypastaa ei todellakaan ole tarkoitettu ihmisille, jotka ovat herkkiä tai nuoria? No, kyllä minä sen jo valmiiksi tiedän, että suhteellisen nuoretkin lukijat tänne tulevat eksymään jännittävien tarinoiden toivossa, mutta toivon teidän lukevan kaikkea omalla vastuulla. On tapauksia, joissa ihmiset ovat jopa menettäneet mielenterveytensä näiden tarinoiden takia, joten se kannattaa muistaa ennen tekstien lukemista.

Siis tiivistettynä; Creepypasta on internetissä foorumilta toiselle kulkeutuva kauhutarina, jonka tarkoituksena on saada lukija pelkäämään, epäilemään asioita ympärillään.

Huomioithan, että nämä tekstit eivät alun perin ole minun kirjoittamiani ja arvostan tekstien kirjoittajia suuresti. En siis väitä tekstien olevan omiani, vaan olen ainoastaan suomentanut ne (joskin muutamasta saattaa löytää taiteellisia eroavaisuuksia).

Mukavia lukuhetkiä!

- Nelli

9 kommenttia:

  1. Ku luin noi kaikki creepypastat must tuntu et ne veis mun yö unet, mut ei ne viennykkää vaa päinvastoin. Sain just paremmin (ja levollisemmin) nukuttuu ku koskaa aiemmin parii vuotee. :D Ja sain pitkäst aikaa nähä oikee tosi mielenkiintosen unenki, joka liitty, yllätys yllätys, creepypastoihin. :)

    VastaaPoista
  2. Oon lapsi ja herkkä hermonen mutta ei mua pelota vaikka yhen yen unet häviskin mutta silti ei shokeeraa vähän pelottaa mutta ei oo mielen terveys lähtemässä mutta nää on hyvii ja lisää haluisin suomennettuja creepypastoja

    VastaaPoista
  3. Voisin suomentaa joitain pastoja tänne niin voisin vaikka lähettää sähköpostilla niitä?

    VastaaPoista
  4. Olen "lapsi" ja heikkohermoinen, mut rakastan sun blogia♥

    VastaaPoista
  5. Olen 11v ja rakastan ❤creepypastaa❤ tykkään kattoa mk:koon creepypastaa suomeksi jaksoja💋 ja olen piirtänyt niistä paljon piirroksia lempparini on 💗Jeff the killer vaikka hänen suunsa onkin viilletty auki ikuiseen hymyyn ja toisen on 💗Jane the killer joka tahtoo tappaa💀 Jeffin koska Jeff viilsi hänellekkin sen saman hymyn mikä hänelläkin on mutta Jane VS Jeff jaksosa Jeff kuolee verenhukkaan ja Jane lapsen syntymiseen😅 Ja tykkään muistakin esim slendermanista hoodystä ja (smilestä siitä Jeffien koirasta)siitä pellestä joku Jakin niminen ja niin okei tästä tuli aika pitkä mutta ei se mitään moikka👋

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun kerroit ton juonen tossa...
      Mutta siis se pelle on launching Jack (naurava Jack) smile.dog ei kyllä oo Jeffin mun koira
      Oma lemppari pastani on varmaan Raprat että joo :D

      Poista
    2. Hups tarkoitin siis laughin Jack
      :DD

      Poista
  6. Olen 11v ja rakastan ❤creepypastaa❤ tykkään kattoa mk:koon creepypastaa suomeksi jaksoja💋 ja olen piirtänyt niistä paljon piirroksia lempparini on 💗Jeff the killer vaikka hänen suunsa onkin viilletty auki ikuiseen hymyyn ja toisen on 💗Jane the killer joka tahtoo tappaa💀 Jeffin koska Jeff viilsi hänellekkin sen saman hymyn mikä hänelläkin on mutta Jane VS Jeff jaksosa Jeff kuolee verenhukkaan ja Jane lapsen syntymiseen😅 Ja tykkään muistakin esim slendermanista hoodystä ja (smilestä siitä Jeffien koirasta)siitä pellestä joku Jakin niminen ja niin okei tästä tuli aika pitkä mutta ei se mitään moikka👋

    VastaaPoista
  7. Olen lapsi mutta rakastan kauhua😆

    VastaaPoista